Scoutstugan

I vår fina scoutstuga på Hyvelmästaregatan 14 har vi all vår veckovisa verksamhet. Här har vi nära till naturen och kan vara både ute och inne. Stugan består av en storstuga där vi samlas, ett mysrum med öppen spis. Ett kök, utmanarrum, förråd och stor hall.

På dagtid är stugan uthyrd till förskolan Kottar och Frön.

Stugfogde

Rickard Claesson
rickard.claesson@bjorkekarrscoutkar.se

Torpet

Torpet Björkekärr

I Torpet som ligger ett stenkast från vår stuga förvarar vi material, men Torpet har en lång historia.

Torpet Björkekärr, som har fått ge namn åt vår stadsdel, församling och bostadsrättsförening uppfördes vid pass år 1900, för arbetare på Säveåns Träfabrik. I Örgryte församlingsbok för åren 1897-1906, stöter man på torpet Björkekärr namnangivet för första gången.

Torpet ligger fortfarande kvar, numera igenbommat och öde i sin forna trädgård, där man kan ana sig till både berså, fruktträd och tidigare täppa, i slutet av Sörensensgatans södra del, intill Björkekärrs Scoutkårs stuga.

De första som flyttade dit, i oktober 1901, var Johan Gottfrid Jansson från Jönköping, maskinist på Säfevåns Träindustri, med sin hustru och deras sex barn. Fram till 1945 bodde det olika familjer i torpet, bland annat familjen Olsson och familjen Hansson med flera.
I januari 1945 kom från Gamlestadens församling familjen Erik Torvald Valentin Sandberg, född i Örgryte församling. I församlingsböckerna står det att familjen Sandberg var de sista mantalsskrivna i juni 1964.

En tid efter Sandbergs utflyttning kom torpet att användas av scoutkåren, som hade bildats några år tidigare. Idag huserar kåren i en intilliggande modern större stuga, som är byggd i början av 1990-talet, efter det den första intill torpet byggda kårstugan brunnit ner.